Fitness Tarnów.
Nowoczesne Studio Fitness Tarnów.

Nordic Walking

   Nordic Walking to specyficzna technika poruszania się za pomocą specjalnie w tym celu skonstruowanych kijków, podobnych do tych używanych w narciarstwie biegowym. Jest to idealna forma aktywności ruchowej na świeżym powietrzu. Podczas marszu pracuje ponad 90 proc. mięśni całego ciała.

Chód z wykorzystaniem kijków jest nawet o 40% bardziej efektywny niż bez nich. Tętno łatwo wzrasta do poziomu, który utrzymuje serce i układ krążenia w dobrej kondycji. Nordic Walking jest formą ruchu dla wszystkich tych, którzy chcą poprawić kondycję, uprawiając sport mało inwazyjny oraz urozmaicić swój program treningowy. Uprawiają go wszyscy, którzy chcą zrzucić nadmierne kilogramy, mają problemy ortopedyczne lub zaburzenia równowagi. Jest również znakomitym uzupełnieniem treningu dla sportowców różnych dyscyplin.

Dzięki odciążeniu kręgosłupa, stawów oraz mięśni nóg, Nordic Walking doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale również szeroko wykorzystywany jest w procesie rehabilitacji. Niezwykle skuteczny w walce z wieloma schorzeniami takimi jak: niewydolność układu oddechowego i krążenia, wady i urazy kręgosłupa, wady postawy, osteoporoza, choroba Parkinsona i Alzheimera oraz wiele innych. Szczególnie polecany jest osobom w podeszłym wieku oraz otyłym (podczas marszu Nordic Walking tracimy do 450 kcal/h, gdy podczas marszu bez kijów do 280 kcal/h).

Nordic Walking zyskał już na całym świecie popularność dzięki temu, że jest skuteczny, łatwy i niedrogi. Jest to bardzo wygodna forma rekreacji ruchowej – nie wymaga siłowni, sali gimnastycznej, ani jakichś specjalnych warunków. Można go uprawiać w każdym terenie i niezależnie od pory roku. Jest również dostępny dla ludzi w każdym wieku i każdym stopniu zaawansowania.

[Rozmiar: 67477 bajtów]   Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie. Niebagatelne są niskie koszty uprawiania tego sportu. Wystarczy para kijków i już można ruszać w teren. Nic więc dziwnego, że Nordic Walking uprawia już na świecie kilka milionów ludzi.

W Polsce regularnie maszeruje z kijkami kilka tysięcy ludzi. Jest to bardzo niewielka grupa w porównaniu z innymi krajami europejskimi. W ostatnim czasie można jednak zaobserwować gwałtowny wzrost zainteresowania Nordic Walking. Na organizowane przez fundację Aktywni zajęcia i kursy zgłasza cię coraz więcej osób. Można więc śmiało założyć, że widok ludzi maszerujący z kijkami będzie już niedługo powszechny w naszym kraju.

MAJÓWKA z Nordic Walking

Zbiórka w każdą niedzielę maja 2009 r. pod basenem TOSiR-u na Górze Marcina o godzinie 1600

ZAPRASZAMY:

– Rodziców z dziećmi, młodzież oraz osoby starsze.
– Uczestnictwo jest nieodpłatne!

KONTAKT: Tarnowskie TKKF; tel. 014/6 220 703;

Zobacz galerie:
Galeria – Góra Marcina
Galeria – Wierzchosławice
Galeria – Ostrowo n/ morze
Galeria – Wysowa

ABC Nordic Walking

Co to jest Nordic Walking?

[Rozmiar: 79919 bajtów]   Historia Nordic Walking ma swój początek na rozległych skandynawskich terenach na początku ubiegłego wieku. Na nowo został odkryty w połowie lat dziewięćdziesiątych XX . Nordic Walking w dosłownym tłumaczeniu oznacza wędrówki nordyckie.
Nordic Walking to marsz (trening) z kijkami w oparciu o wypracowaną technikę. Można go uprawiać wszędzie, na każdym terenie, samemu, parami lub też z grupą przyjaciół. Dzisiaj Nordic Walking stał się jednym z najszybciej rozwijających się sportów masowych w Europie i na świecie. Zdobył całą Skandynawię, USA, Niemcy, Austrię i Szwajcarię . W Polsce Nordic Walking uprawia się mniej więcej od początku tego wieku. Coraz częściej spotykamy osoby w każdym wieku spacerujące z kijkami.

Zdrowie

Podczas chodu użycie kijków łagodzi nacisk na stawy kończyn dolnych, plecy są w bardziej wyprostowanym położeniu i nie ma napięcia mięśniowego. Kije pomagają w utrzymaniu lepszej postawy, stabilności i równowagi podczas spaceru w trudnym terenie. Sylwetka staje się bardziej wyprostowana, uruchamiają się mięśnie grzbietu, dając plecom większe wsparcie. Angażując do pracy mięśnie rąk, ramion zapobiega się bólom kręgosłupa (np. niweluje ból karku).

Dzięki kijom zwiększa się rotacja górnej części tułowia i klatki piersiowej oraz ruchomość barków i łopatek. Zmniejsza się też obciążenie stawów skokowych, kolanowych i biodrowych, co szczególnie uwidacznia się podczas spacerów w górach i nad morzem.
Dzięki regularnym treningom osiągasz sprawność sercowo-naczyniową, redukujesz nadciśnienie, poziom cukru i cholesterolu we krwi, łagodzisz lub usuwasz sztywność wokół szyi i barków, redukujesz stres, spalasz kalorie. Nordic Walking z powodzeniem używany jest do rehabilitacji i terapii ruchowej, jak np. korygowanie nieprawidłowej postawy, przy urazach  ortopedycznych.

Zalety zdrowotne:
– jest prostą i naturalną formą treningu zdrowotnego i rehabilitacji;
– jest optymalnym środkiem do redukcji masy ciała (w połączeniu z dietą);
– podczas lokomocji odciąża cały aparat ruchowy o ok. 30 proc.;
– redukuje obciążenie stawów skokowych, kolanowych, biodrowych i kręgosłupa, co jest szczególnie ważne dla osób otyłych, po operacjach stawu kończyn dolnych lub ze zmianami zwyrodnieniowymi;
– koryguje postawę ciała;
– poprawia sprawność układów krążenia i oddychania;
– poprawia stabilność ciała i poruszania się po nierównych i śliskich nawierzchniach;
– wydatek energetyczny w porównaniu do szybkiego marszu wzrasta średnio o 20 proc.;
– wzmacnia system immunologiczny;
– poprawia niekorzystny profil lipidowy krwi;
– podczas treningu częstość skurczów serca wzrasta o ok. 5-17/min. (jest wyższe o ok. 13 proc. niż przy tradycyjnym chodzie);

W zasadzie nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania Nordic Walking, jedynie ostre urazy ortopedyczne (złamania, zwichnięcia), stany ostre przewlekłych chorób czy wysoka gorączka eliminują z treningu.
Systematyczne chodzenie z kijkami to zdecydowana poprawa ogólnej kondycji organizmu, gdyż jest to umiarkowany ruch zalecany przez każdego lekarza. Zatem może być stosowany w  profilaktyce wielu schorzeń: osteoporozie, chorobach układu krążenia, nadwadze czy obniżonej wydolności fizycznej (np. po zachorowaniu i długotrwałym leżeniu).

Kijki do Nordic Walking

Niewątpliwie najważniejszym elementem w Nordic Walking są specjalne zaprojektowane kijki.
Rodzaje kijów to gama sprzętu z tworzyw sztucznych: głównie włókna szklanego lub mieszaniny włókna szklanego i węglowego. Te ostatnie są najlżejsze i najbardziej wytrzymałe. Do nabycia są kijki o stałej długości, zależnej głównie od wzrostu człowieka lub kijki składane (dwu lub trzy-elementowe). Najżywotniejsze są kijki jednoczęściowe, praktycznie, podczas zwykłego użytkowania nie można ich zniszczyć. Przy składanych kijkach uszkodzeniu mogą ulec elementy zacisków i amortyzacji.  Chodząc po drogach gruntowych,  korzystamy z końcówki z hartowanej stali, która na stałe zamontowana jest na końcu kija. Wchodząc na asfalt lub twardą nawierzchnię betonową zakładamy na końcówki kijów specjalne gumowe buciki. Zimą (na śniegu) lub na drogach o bardzo piaszczystym podłożu używamy nakładek zapobiegających zapadaniu się końcówki kijka głęboko w śnieg lub grunt. Ważnym elementem przy zakupie kijków jest dopasowanie rękojeści do dłoni oraz uchwytów i pasków podtrzymujących kije. Wszystkie kije renomowanych producentów posiadają instrukcje użytkowania oraz konserwacji.

WZROST Długość kijków dla osób uprawiających NW rekreacyjnie (przelicznik wzrost (cm) x 0,66
205 135
200 130
195 130
190 125
185 120
180 120
175 115
170 110
165 110
160 105
155 100
150 100
145 95
140 90
135 90
130 85
125 85

Odzież

Istotnym czynnikiem dającym komfort uprawiania NW jest dobór odpowiedniego ubrania. Najlepiej gdy odzież będzie z materiałów „oddychających”, a jeśli będzie to zwykły sportowy ubiór, to ważne, by dawał możliwość swobodnego marszu i nie był zbyt ciepły.

Obuwie

Buty powinny być dostosowane do pory roku i warunków atmosferycznych. Może to być obuwie sportowe, najlepiej powyżej kostki i na płaskiej podeszwie. Obecnie produkowane jest specjalne obuwie do Nordic Walking, jednak zapewniamy że można chodzić w wygodnych, sportowych butach, które utrzymują prawidłowe położenie stopy.

Inne

Dla sympatyków Nordic Walking dostosowano szereg produktów ułatwiających codzienny lub sporadyczny trening oraz umożliwiający pomiary fizyczne naszego organizmu.

Pas biodrowy – (sakwa) niezbędny element do przechowywania drobnych przedmiotów: kluczy, dokumentów, mapki, telefonu, GPS-a Plecak – dodatkowy element wyposażenia służący do dłuższych wypraw. Możemy w nim przechowywać odzież przeciwdeszczową, napój, dodatkowe końcówki do kijków, pożywienie, aparat fotograficzny. Krokomierz – (pedometr) urządzenie do pomiaru kroków. Wstępnie ustalamy długość swojego kroku, a urządzenie przypięte do paska lub zawieszone na szyi podaje nam aktualny czas, oblicza  ilość przebytych kroków, ilość kilometrów lub mil, ilość zużytych kalorii.  Pulsometr – urządzenie założone na nadgarstku mierzy tętno. Na każdej trasie wyznaczono punkty pomiaru pulsu. Są to miejsca, z reguły na wzniesieniu, gdzie przebyty odcinek trasy sprawia największą trudność, a i wysiłek włożony w pokonanie tego odcinka jest zdecydowanie większy. Porównanie tętna po kolejnych treningach pozwala na zauważenie istotnej poprawy naszej wydajności fizycznej. GPS – urządzenie geolokalizacyjne umożliwiające szybkie i łatwe zorientowanie się w terenie. Działa za pośrednictwem satelity i lokalizuje miejsce naszego pobytu, w zależności od producenta GPS-u, z dokładnością do 1,5 m. Pozwala na zakreślenie przebytej trasy, jej długość oraz podgląd wysokości nad poziomem morza. Szybko też obliczymy długość trasy pozostałej do przebycia.

Studio Fitness - Tarnów: ul. Krupnicza 8a    /   e-mail: tkkf@tkkf.pl   /   tel. 14 622 07 03     kom: 603 972 933

Copyright © Studio Fitness Tarnów - TKKF. All Rights Reserved. | Created by Comp-Web Studio